Kjøpsvilkår

Alminnelige kjøps- og leveransevilkår

Vi ber deg om å lese nøye igjennom våre alminnelige kjøpsvilkår før du kjøper produkter fra c)optikk nettbutikk (heretter kalt «Nettbutikken») da disse vilkårene gjelder for alle produkter vi tilbyr på nettstedet.
Ved å bestille produkter fra Nettbutikken aksepterer du å være bundet av disse kjøpsvilkårene.

  1. Generelle bestemmelser
    1. Disse alminnelige kjøpsvilkårene inkludert våre Retningslinjer for retur gjelder for samtlige ordre som gjøres online i Nettbutikken.
    2. De varer og tjenester som tilbys i Nettbutikken er tilgjengeliggjort av C Optikk AS (org.nr. 889257512) inkludert alle de selvstendige optikerbutikkene som er tilsluttet C Optikk.
    3. Når du legger inn en ordre via Nettbutikken blir du bedt om å velge en av de selvstendige butikkene som er med i C Optikk. Butikken du velger blir din avtalepart for kjøpet. Kontaktopplysninger til den aktuelle butikken finner du i den e-postbekreftelsen som sendes ut når ordren er mottatt («Ordrebekreftelsen»), og i e-posten du mottar når produktene sendes.
    4. Dersom du har spørsmål om en ordre, kontakt butikken du har valgt, som vises på «Mine sider». Eventuelt kan du også kontakte support på support@coptikk.no, telefon 474 53 724.
       
  2. Gjennomføring av kjøp
    1. Når du handler i Nettbutikken kan du enten legge inn en engangsordre på kontaktlinser.
    2. Når du har sendt inn ordreskjemaet for ønsket kjøp mottar du en e-postmelding fra oss der vi bekrefter at vi har mottatt din ordre («Ordrebekreftelse»). Meldingen inneholder blant annet informasjon om ordren og ordrenummer, samt kontaktinformasjon til butikken du har valgt. Du får en ny e-post når linsene er sendt og betaling er gjennomført. Kjøpet betraktes som sluttført når vi har registrert betalingen.
    3. Dersom noen av dine bestilte varer ikke er tilgjengelige eller det oppstår andre problemer med din ordre vil vi ved behandlingen av din ordre informere deg om dette på e-post eller pr telefon.
    4. Dersom noen av dine bestilte varer ikke er tilgjengelige vil vi kunne tilby deg erstatningsprodukter av tilsvarende kvalitet og pris. Dersom vi ikke har mulighet til å tilby deg andre varer eller dersom du ikke ønsker et erstatningsprodukt, vil vi tilbakebetale det innbetalte beløpet innen 10 dager fra datoen dette er avklart. Vi tilbakebetaler beløpet på samme måte som du benyttet ved kjøpet.
    5. Du kan følge statusen på din ordre under «Mine sider» på nettsiden.
       
  3. Betaling
    1. Kjøpesummen kan etter ditt eget valg ved utsjekk gjøres opp gjennom Vipps, bank- eller kredittkort, eller faktura.

      Dersom du velger faktura og dette blir innvilget, er det Qliro AB ( org.nr. 556962-2441) som gjør opp kjøpesummen overfor C-Optikk på dine vegne, og du skal gjøre opp overfor Qliro i henhold til vilkårene for fakturabetaling. 

      Ved valg av faktura fra kan det bli gjort en kredittsjekk. Dersom kreditten innvilges vil faktura sendes per e-post når varene sendes fra oss. Fakturaen har 14 dagers betalingsfrist og ved manglende betaling tilkommer det et purregebyr kr 35,- samt forsinkelsesrenter etter enhver tid gjeldende sats i henhold til «lov om renter ved forsinket betaling». Ved fortsatt utelatt betaling sendes et inkassovarsel og kravet oversendes inkasso etter enhver tid gjeldende bestemmelser.

      Ved bruk av kort eller Vipps vil kjøpesummen bli reservert på kortet/kontoen ved bestilling. Det vil si ved fullføring av utsjekk. Kortet blir belastet samme dag som linsene sendes.
       

  4. Mine sider
    1. Du kan benytte «Mine sider»-funksjonen til å kontrollere status på aktuelle ordre og legge til nye ordre uten at du trenger å legge inn dine kontaktopplysninger hver gang.
    2. Vi bruker ikke dine personopplysninger til markedsføring med mindre du godkjenner dette ved å akseptere våre retningslinjer for personvern. Tredjeparter bruker ikke dine personopplysninger til markedsføring.
       
  5. Priser
    1. Prisene i Nettbutikken er i norske kroner (NOK) og inkludert moms. Eventuell fraktkostand angis på i Nettbutikken og i ordreskjemaet, slik at du er kjent med beløpet før du bestiller din ordre. Prisen som oppgis for et produkt er det som gjelder ved kjøp, med unntak av åpenbare feil. Prisene i Nettbutikken kan endres, men endringene vil ikke påvirke ordre som du allerede har fått ordrebekreftelse på.
       
  6. Ditt ansvar som kunde
    Du forplikter deg til å følge alle bruksanvisninger som følger med produktene du kjøper i Nettbutikken, samt de anvisninger du får av din optiker.
    Ved å gjennomføre et kjøp bekrefter du at:
    - Du har gyldig og gjeldende kontaktlinsespesifikasjon eller synstest som er utarbeidet av en optiker for de produkter du bestiller
    - Den informasjonen du oppgir om dine øynes tilstand tilsvarer informasjonen i din nåværende kontaktlinsespesifikasjon eller synstest
    - Du ikke kjenner til noe som kan medføre at de produkter du bestiller ikke skulle være passende for deg
    - Du ikke opplever noe ubehag med de kontaktlinser eller briller du per tidspunkt er foreskrevet
    - Den ordren som sendes inn via Nettbutikken utgjør en bestilling på produkter til deg og oppfyller dine personlige behov og ikke noen andres
    - Du har juridisk kompetanse til å inngå en bindende avtale, herunder at du har fylt 18 år eller 16 år med samtykke fra foresatt
     
  7. Levering og kontroll av varer
    1. På «Mine sider» kan du følge statusen på din bestilling ut i fra ordrenummeret du mottok.
    2. Produktene sendes så snart som mulig med vanlig postgang til den adressen du har oppgitt. Forventet leveringstid oppgis for hvert enkelt produkt i Nettbutikken.
    3. Våre leverandører jobber for å sende produktene innen 7-10 dager fra datoen bestillingen ble gjennomført. Med en reservasjon for forsinkelser som ligger utenfor våre leverandørers kontroll skal den totale leveringstiden ikke overstige 30 dager.
    4. Vi ber deg om å kontrollere varene så snart som mulig etter at du har mottatt dem for å avdekke eventuelle skader, feil eller mangler. Dersom du får problemer med produktet skal du ikke bruke det, men kontakte butikken du er tilknyttet i Nettbutikken slik at de kan hjelpe deg med retur.
       
  8. Retningslinjer for personvern
    1. Vi behandler dine personopplysninger i tråd med vår Personvernerklæring. Vi ber deg lese nøye igjennom disse slik at du forstår hvordan vi bruker og behandler dine personopplysninger. Du må akseptere vilkårene i vår Personvernerkæring for at vi skal kunne innhente og bruke dine personopplysninger i forbindelse med f eks markedsføring.
       
  9. Avbestilling
    1. Når vi har mottatt din ordre kan du ikke avbestille den, men du kan alltid returnere dine produkter i henhold til norsk lov om angrerett (se punkt 10).
       
  10. Retur og angrerett
    1. Du kan angre kjøpet for kontaktlinsene dine som du har kjøpt online innen 14 dager fra du har mottatt leveransen. For å benytte angreretten kan du fylle ut angrerettskjema og ta kontakt med butikken du har valgt i Nettbutikken. De hjelper deg videre med håndteringen av returen.
    2. Du kan returnere uåpnede pakker innen 14 dager og vil bli refundert for disse.
    3. Hvis du returnerer linsepakkene dine per post, betaler du for returkostnader.
    4. Vi foretar tilbakebetaling av kjøpesummen så snart vi har mottatt din retur og senest etter 30 dager. Se nærmere opplysninger om angrerett i Skjema for opplysninger om angrerett, som er vedlagt din ordre.
       
  11. Reklamasjon og klage
    1. Dersom det er feil ved varen må du klage innen rimelig tid. Dersom du ønsker å reklamere på varen du har fått kontakter du butikken du har valgt i Nettbutikken. Varene må på samme måte som beskrevet i avsnittet over returneres til oss enten via post eller til butikken. Når vi har mottatt reklamasjonsvaren vil vi sende deg ny vare dersom vilkårene er oppfylt. Før du vurderer å klage bør du undersøke om du din retur og angrerett kan benyttes, se pkt. 9. Vi følger norsk lov med 2 års reklamasjonsfrist.
       
  12. Endringer i våre alminnelige kjøpsvilkår
    1. Vi forbeholder oss retten til å gjøre endringer i disse Alminnelige Kjøpsvilkårene som følge av endrede markedsforhold som berører vår virksomhet, tekniske fremskritt, endrede betalingsmåter, endringer i relevant lovgivning samt endringer i våre systemfunksjoner.
    2. Ditt kjøp omfattes av de alminnelige kjøpsvilkårene som var gjeldende på det tidspunktet du opprettet ordren hos oss, med mindre:
      1. kjøpsvilkårene eller øvrige retningslinjer endres som følge av myndighetsbeslutning eller avgjørelse fra domstol (hvilket fører til at endringene også gjelder for allerede innsendte bestillinger); eller
      2. dersom vi underretter deg om endringer i disse kjøpsvilkår eller øvrige retningslinjer før vi sender ordrebekreftelsen til deg (noe som innebærer at vi har grunn til å tro at du har godkjent endringene av vilkårene, med mindre du meddeler oss det motsatte innen sju arbeidsdager fra du mottok leveransen).
         
  13. Tvist
    Tvist ved tolkningen av eller anvendelsen av denne avtalen skal avgjøres av norsk domstol og etter norsk rett.
     
  14. Kontakt oss

Dersom du har spørsmål eller synspunkter knyttet til materiale som er publisert i Nettbutikken ber vi deg kontakte
C Optikk AS
Postboks 399
3604 Kongsberg

E-post: post@coptikk.no
Telefon: 32 72 27 27

Sist endret: 05.03.2024