Visste du at det er overhyppighet av synsproblemer blant barn og unge med lese- og skrivevansker?
Eller at selv små synsfeil kan ha stor innvirkning på hvor godt synsfunksjonen fungerer? Derfor bør alle barn med lese- og skriveutfordringer følges opp av en optiker gjennom barne- og ungdomsskolen.
Så mye som 20 % av norske skoleelever sliter med lesing og skriving. Av disse får mellom 5 og 7 % påvist dysleksi. Selv om langt fra alle med lese- og skrivevansker har dysleksi – og/eller synsproblemer – er det viktig å følge med på synet. Selv små synsfeil kan nemlig ha stor innvirkning på hvor godt synsfunksjonen fungerer.
Kjennetegn på dysleksi
• Barn som vegrer seg eller mister interesse for å lese
• Vansker ved lesing og skriving
• Leser hakkete, uten flyt
• Leser sakte
• Blander bokstavlyder
• Leser ved å følge tekstlinjen med fingeren
• Konsentrasjonsproblemer
• Vansker med motorikk
Forskning viser at de mest vanlige synsfeilene hos barn med dysleksi, er langsynthet og fokuseringsproblemer. Internasjonale studier viser det samme. En grundig synsundersøkelse bør derfor inkluderes ved utredning av dysleksi.
Slik kan vi hjelpe
Det er ikke alle med lese- og skrivevansker som har en synsfeil, men om det er en synsfeil til stede, bør den behandles så raskt som mulig.
Når dere kommer til en synsundersøkelse hos oss, kan vi raskt avdekke om barnet har en synsfeil eller ikke. I de aller fleste tilfeller kan vi også behandle synsfeilen. Enten i form av synstrening (trening av øyemusklene) eller synskorrigering (briller eller kontaktlinser). Det er en fordel å følges opp av optikere som har erfaring med barn. Flere optikere har etterutdannelse og spesialistkompetanse på barn og syn med bred kompetanse innen fagfeltet.
I enkelte tilfeller må vi henvise barnet videre til mer spesialisert helsepersonell – som oftest en øyelege eller ortoptist. Dette i samråd med pasienten og foreldre/foresatte.
Trenger barnet ditt en sjekk? Ta kontakt med din lokale optiker.
Små grep – stor effekt
Lesehastigheten og tekstforståelsen til et barn blir ofte merkbart bedre når synet er riktig korrigert. Ved et optimalt syn kan nemlig barnet bruke minst mulig energi på å holde bokstaver og ord i fokus. De kan heller bruke energien til å prosessere det de leser.
Slik bør et barn følges opp
I Norge tilbys ingen offentlig undersøkelse av barns syn etter gjennomført 4-års kontroll ved helsestasjonen. Etter 4-års kontrollen er det foreldrene sitt ansvar å følge opp barnets syn.
Siden synsfeil hos barn ofte er vanskelig å oppdage, anbefales synsundersøkelse ved skolestart (6 år). Dette gjelder alle barn. Barn med lese- og skrivevansker bør følges jevnlig opp av optiker gjennom barne- og ungdomsskole.
Dersom ikke annet er avtalt med optiker, anbefales det på generell basis å foreta synsundersøkelse i 4. og 8. klasse.
Hva er lese- og skrivevansker?
Lese- og skrivevansker er en fellesbetegnelse for ulike utfordringer knyttet til avkoding og forståelse av tekst. Utfordringer med lesing og skriving kan komme til uttrykk på forskjellige måter. Noen strever med å forstå hva ord og setninger betyr, mens andre har problemer med nøyaktig eller flytende lesing av ord og tekst. Det kan også være en kombinasjon av begge deler.
Lesing er viktig for nesten all læring. Jo tidligere barnet får hjelp med optimalisering av synet, jo bedre. Forskning viser at så mye som 49 % av dem som har dysleksi, ikke får det påvist før på ungdomsskolen (eller enda senere). Ifølge Dysleksi Norge har 50 % av dem som står utenfor arbeidslivet, lesevansker.
Hva er dysleksi?
Lese- og skrivevansker, ordblindhet eller dysleksi brukes ofte om hverandre, men i definisjonen til Dysleksi Norge står det at det er en spesifikk lærevanske.
I Norge er det ca. 5% av befolkningen som har dysleksi. Det er medfødt, og i fleste tilfeller er man arvelig disponert. Dysleksi er ikke noe som går over, men vil vare livet ut, og det har ingenting med intelligens å gjøre. Dysleksi er et komplekst samspill mellom arv og miljø. Så mange som 49% av de med dysleksi blir ikke oppdaget før på ungdomsskolen eller senere.
Det er fortsatt mye vi ikke vet om hvorfor noen utvikler dysleksi- . I følge synsforsker Gro Horgen Vikesdal er det: «… fortsatt mye vi ikke vet om hvorfor noen utvikler dysleksi, men det som virker sikkert er at de forstyrrelsene i nervebanen som dysleksi medfører, også kan påvirke nervebanene for øyemotorikken». Les hele artikkelen her.
Finn en optiker i nærheten her.
Les mer om dysleksi:
God informasjonsside fra Dysleksi Norge
Norges Optikerforbunds kliniske retningslinjer for undersøkelse av barn
Kilder:
https://www.usn.no/forskning/forskningsnytt/barn-med-lesevansker-bor-fa-synsundersokelse